به گزارش روز شنبه اگزیمنیوز، صنعت خودروسازی کشور با چالشهای متعددی همچون بهرهوری پایین، تنوع و کیفیت پایین محصولات، عدم رضایتمندی مشتریان، ساختارهای مالکیتی و مدیریتی معیوب، عدم تفاهم و درک مشترک تصمیم گیران و ذینفعان اصلی بازار و صنعت خودرو مواجه است.
وضعیت نامطلوب مالی و زیان انباشته شرکتهای خودروسازی یکی از نتایج اخذ تصمیمات نادرست و چالشهای مزبور است.
برهمین اساس، بررسی آخرین وضعیت صورتهای مالی خودروسازان که البته یک گزارش غیر تلفیقی بوده و فقط به سه شرکت مادر ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو مربوط میشود و شرکتهای زیرمجموعه را لحاظ نکرده است، نشان میدهد که زیان انباشته این صنعت در ۹ ماه نخست امسال بیش از ۸۲ هزار میلیارد تومان بوده است.
این در حالی است که مجموع زیان انباشته ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ معادل ۶۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده، بنابراین تا پایان آذر ماه امسال حدود ۱۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به زیان انباشته خودروسازان افزوده شده است.
به این ترتیب مجموع زیان انباشته نسبت به ۹ ماهه سال گذشته حدود ۲۰ درصد رشد را نشان میدهد.
جزئیات زیان خودروسازان در ۹ ماهه ۱۴۰۱
بررسی جزئیات گزارش مذکور نشان میدهد که زیان انباشته شرکت ایران خودرو (بدون در نظر گرفتن شرکتهای زیرمجموعه) تا پایان آذر امسال به حدود ۴۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.
نکته قابل توجه در گزارش ایران خودرو این است که این شرکت در بازه زمانی ۹ ماهه امسال، در مجموع بیش از ۱۱۴ میلیارد تومان سود را در صورتهای مالی خود به ثبت رسانده است. در اینجا باید اشاره شود که ایران خودرو مابهالتفاوت قیمت دستوری و قیمت تمامشده محصولات را به عنوان سهم دولت، از زیان خود تفکیک کرده است بنابراین در این مدت برای خود زیانی در نظر نگرفته است.
بررسی جزئیات فروش این شرکت نیز نشان میدهد که طی ۹ ماهه سال جاری بیش از ۴۲۱ هزار و ۵۰ دستگاه انواع محصول را به تولید رسانده است که برای آن بالغ بر ۱۳۸ هزار میلیارد تومان هزینه کرده و در مقابل، ۴۴۰ هزار و ۳۷۹ دستگاه خودرو را به فروش رسانده که از این محل بیش از ۱۲۸ هزار میلیارد تومان پول دریافت کرده است؛ بنابراین سود (زیان) ناخالص ایران خودرو در ۹ ماه امسال بالغ بر ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.
ایرانخودروییها از ناحیه فروش بیش از ۲۷۳ هزار دستگاه از خانواده پژو، بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان زیان دیدهاند.
همچنین این شرکت در مجموع بالغ بر ۵۲ هزار دستگاه از اعضای خانواده سمند فروخته و از محل فروش این تعداد دستگاه خودرو حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ضرر کردهاست.
ایران خودرو بیش از ۵۷ هزار دستگاه دنا نیز فروخته که از این ناحیه ۷۷۰ میلیارد تومان زیان و همچنین با فروش بیش از ۲۹ هزار دستگاه رانا، زیانی تقریباً ۲۴۹ میلیارد تومان دیده است.
این شرکت اما در بخش «سایر محصولات» و «فروش قطعات و لوازم» سودآور بوده و به ترتیب سودی حدوداً یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این ناحیه سود کرده است.
همچنین بررسی صورتهای مالی شرکت سایپا (بدون در نظر گرفتن زیرمجموعهها) نیز بیانگر زیان انباشته بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومانی تا پایان آذر ماه است. این شرکت در ۹ ماهه امسال نیز بیش از سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان زیان دیده است.
بررسی جزئیات فروش این شرکت نیز نشان میدهد که طی ۹ ماهه سال جاری ۲۵۷ هزار و ۴۵۳ دستگاه محصول با هزینه ۴۲ هزار میلیارد تومان تولید کرده و در مقابل، ۲۹۱ هزار و ۴۸۳ دستگاه خودرو فروخته که از این محل ۴۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پول دریافت کرده است. بنابراین سایپاییها بیش از ۹۱۵ میلیارد تومان سود ناخالص در بازه زمانی تحت بررسی به دست آوردهاند.
سایپا از ناحیه فروش حدوداً ۲۳۵ هزار دستگاه تیبا، کوئیک و ساینا بیش از یک هزار و ۱۲۹ میلیارد تومان زیان دیده است.
از سوی دیگر این شرکت از محل فروش حدود ۳۳ هزار و ۳۶۲ دستگاه وانت پراید (پراید ۱۵۱) بالغ بر ۹۸۰ میلیارد تومان سود کسب کرده است.
سایپاییها همچنین بیش از ۲۴ هزار دستگاه شاهین در ۹ ماه امسال به فروش رساندهاند که از این محل بالغ بر ۹۰۰ میلیارد تومان سود به دست آوردهاند.
بررسی صورتهای مالی شرکت پارسخودرو نیز نشان میدهد که زیان انباشته این شرکت تا پایان آذر ماه به بیش از ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است؛ همچنین این شرکت در ۹ ماهه امسال بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان زیان دیده است.
پارسخودرو در ۹ ماهه امسال بالغ بر ۱۰۰ هزار دستگاه محصول تولید کرده و نزدیک به ۱۰۵ هزار دستگاه خودرو نیز فروخته است که از این محل بالغ بر ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول دریافت کرده است.
بنابراین با توجه به زیان دو شرکت سایپا و پارس خودرو، به نظر میرسد این دو شرکت بر خلاف ایران خودرو، جبران زیان از سوی دولت برای قیمت گذاری دستوری را لحاظ نکردهاند.
نکته دیگر در مورد گزارش زیان خودروسازان اینکه، این گزارش فقط در مورد شرکتهای مادر است و شرکتهای زیرمجموعه لحاظ نشدهاند بنابراین احتمالاً اینکه مسئولان دولتی از جمله حسین قربان زاده رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرده است که زیان خودروسازان به حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده و قطعه سازان نیز این رقم را حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان عنوان میکنند، صحت داشته باشد.
نظر شما